Interjú magyar, spanyol ajkú és katalán gyerek- és ifjúsági könyvet írókkal, illusztrátorokkal: KÜRTI Andrea (illusztrátor)

IMG_9986 copy (2)
Ha valaki nagyon szerethető, egyedi, gyerekbarát, fantáziadús meseruhákat szeretne a gyerekének, akkor mindenképpen a Kolozsváron élő és alkotó KÜRTI Andrea ruhacsodái között érdemes válogatnia. Mert nem akármilyen ruhacsodák ezek. Mesei motívumokból táplálkoznak, varázslatot lopnak a mindennapokba, kellemes a színviláguk, és nincs olyan gyerek, aki ne örülne egy ilyen meseruhának. Több gyerekruha kollekciót tudhat már magáénak.
Kürti Andrea művészete nem csak ezeknek a ruháknak a megálmodására korlátozódik. Gyerekkönyveket is illusztrál, színdarabokhoz tervez jelmezt, díszletet, játékokat és ékszereket is készít. Alkotói stílusát áthatják az élénk színek, az aprólékosan kidolgozott részletek. Gyerekkori emlékeiről, művészetéről, munkájáról faggattam.

Ha a gyerekkorodra emlékszel vissza, mi az a három szó, ami leginkább eszedbe jut és miért?

Rét, mert rengeteget játszottunk a réten.
Libapásztor, mert voltam libapásztor.
Álom, mert több gyerekkori álmomra nagyon tisztán emlékszem. Ezek mind meseszerűek, egyszer biztosan le is fogom rajzolni őket.

Hogyan kezdődött a gyerekkönyvek felé vezető utad? Milyen gyerekeknek szóló alkotásokat illusztráltál már?

Már az egyetemen, a diplomamunkám készítése közben elkezdtem foglalkozni a gondolattal, hogy kipróbálnám az illusztrálást, aztán pár hónappal később megkerestek egy kiadótól, hogy készítsek egy próbamunkát. Az egyetem elvégzése után kb. egy évvel készült el az első általam illusztrált meséskönyv, azután következett a két, Kolozsvárról szóló Kolozsváros.Milyen város? műemlékpedagógiai munkafüzet, tavaly ősszel pedig a Koinónia Kiadónál jelent meg Gergely Edó Monyómesék című meséskönyve.

Milyen technikákat alkalmazol illusztráláskor?

Akvarellel, akriltintával, színes ceruzával és filctollal szeretek leginkább dolgozni. Mindig kézzel rajzolok, számítógépen csak a szkenneléskor keletkező hibákat szoktam kitisztítani.

Kürti Andrea illusztrációja

Kürti Andrea illusztrációja

Szerinted milyennek kell lennie egy minőségi gyerekkönyvnek az illusztrációkat tekintve?

Azt hiszem, kell legyen benne varázslat.

Kislányként mi volt a kedvenc meséd és miért pont az?

Kevés mesét olvastam gyerekként. Amikor csak tehettük, kint voltunk a szabadban, fociztunk a réten, ugráltunk a szénaboglyában, cseresznyét loptunk, szedret szedtünk, s amikor “kongatták a bilit” mindenki szaladt haza, s nem volt szükség esti mesére az elalváshoz. Apum tanított egy verset, amit még az óvodában tanult, azt nagyon szerettem. Anyummal pedig inkább énekelgettünk és kézimunkáztunk. Három könyvem volt, amiket nagy becsben tartottam. Az egyik az Unipán Helga által illusztrált Manótánc telis-tele színes rajzokkal, a másik egy leporelló volt, amit szénahordás közben találtam, az Egyszer volt Budán kutyavásár, és volt még egy magyar népmesés könyvem, aminek hiányzott a borítója és néhány lapja, így a könyv címét sose tudtam meg.

Gyerekkönyvek illusztrálása mellett egyedi, gyönyörűséges meseruhák készítésével is foglalkozol. Hogyan születnek ezek az alkotások? Konkrét meséket veszel alapul, vagy ötvözöd a különböző mesei elemeket a ruhák tervezésekor, kivitelezésekor?

Ez változó. Van amikor egy mesét veszek alapul, ilyen volt például az Alice-os kollekció, amikor az Alice Csodaországban mesét “illusztráltam” a ruhákon, de van amikor csak egy-egy elemet, szereplőt ragadok ki a mesékből, például a királylányos ruhák esetében.

Kürti Andrea meseruhája egy szépséges királylányon.

Kürti Andrea meseruhája egy szépséges királylányon.

Állandó inspirációs forrást jelentenek számomra a gyerekrajzok, ezek a rajzok adták az ötletet a diplomamunkámhoz, a gyerekruha tervezéshez.

A meseruhákhoz tervezel-e más mesetermékeket is?

Készítettem már gyerekszoba kiegészítőket, játékokat, de nem jut mindenre időm, ezért inkább a ruhákra és a rajzolásra fektetem a hangsúlyt.

A Váróterem Projekt (kolozsvári színtársulat) jelmez- és díszlettervezője vagy. Mennyire vonz téged a színházi világ? Van-e esetleg klasszikus színdarab-álmod, aminek a díszletét, jelmezeit szeretnéd elkészíteni?

Az utóbbi időben jobb szeretek egyedül dolgozni, kicsit kizárni a külvilágot és csak a munkára koncentrálni. Igénylem a csendet és a nyugalmat magam körül. A színházban pedig pont ez nincs. Ezért el is távolodtam kicsit a színháztól.
Egy ideje csak a Váróteremnél vállaltam színházi munkát. Itt másképp működnek a dolgok, mint egy kőszínháznál. Nincsenek nagyszínpados sokszereplős előadások, így a munka is kevesebb a jelmezekkel. Nem is szeretnék állandó jelleggel színházban dolgozni. A Váróteremtől nagyon nehéz lenne elszakadnom, hisz szinte első perctől ott vagyok. Most nagy örömömre megint lesznek bábelőadások és nekem azok a szívem csücskei, ha már színházról van szó.
Konkrét színdarab-álmom nincs, viszont egy kosztümös film jelmezein, díszletén nagyon szívesen dolgoznék egyszer. Azért film, mert ott sokkal tágabb a tér és az idő, sokkal több minden megvalósítható, mint a színpadon. Nemrég megnéztem az Anna Kareninát, s azt hiszem ez volt az első olyan film, ami után azt mondtam szívesen dolgoztam volna benne.

Kürti Andrea illusztrációja

Kürti Andrea illusztrációja



Gyerekdarabokhoz, bábelőadásokhoz is terveztél már jelmezt, díszletet?

A Váróteremmel készítettük el Lázár Ervin Szökevény szeplőit. Az egy nagyon kedves munka volt számomra, ott éreztem, hogy találkozik a színház, az illusztrálás és kicsit a ruhatervezés is. Akkor jöttem rá, hogy mennyire közel áll egymáshoz minden amivel foglalkozok.

Hogyan kötődsz a kolozsvári Bóbita ovis csoporthoz?
A kolozsvári Bóbiták nagyon kedves barátaim. Tavaly ismerkedtünk meg közelebbről a Alice-os bemutatón ők voltak a modellek, és télen egy kiegészítő kollekciót is készítettünk közösen. Néha pedig csak úgy elmegyek hozzájuk beszélgetni. Idén még nem volt alkalmunk együtt dolgozni, de már vannak terveink.

Kürti Andrea meseruhái. A képen Mátyás Noémi, óvó néni, és egy tündér.

Kürti Andrea meseruhái. A képen Mátyás Noémi, óvó néni, és egy tündér.

Nagyon sokszínű, kreatív a munkád. Sok mindennel foglalkozol. Játékokat mióta készítsz? Milyen típusú játékok ezek?

Játékokat ritkán készítek, talán a textilbékákat említeném meg, belőlük több is készült már. Mivel elég időigényes az elkészítésük, ezért csak megrendelésre szoktam készíteni.

Az ékszereid készítéséhez is játékos, mesei motívumokból építkezel?

Eddig két kiegészítő kollekcióm készült. Az első a Bajuszbál, ehhez Bertóti Johanna írt egy verset. A tavaszi kollekciónak nem egy vers vagy mese a kiindulópontja, inkább egy hangulat, de ennek is, mind minden kiegészítőmnek illusztráció az alapja.

Min dolgozol most?

Nemrég kezdtem neki egy gyermek enciklopédiának, a Koinónia Kiadóval. Ez most nagy felüdülést jelent mivel az utóbbi időben sok kicsi projektem volt, ami elég fárasztó tud lenni. Ebbe most végre lesz időm elmélyülni. Több előadás is készülőben van a Váróterem Projektnél, és még nem teljes gőzzel, de készülök egy új kollekcióval is.

Leave a Reply

