Interjú magyar, spanyol ajkú és katalán gyerek- és ifjúsági könyvet írókkal, illusztrátorokkal: EGRI Mónika (illusztrátor)

én 2Egri Mónika friss, üde, humorral fűszerezett rajzaira egy éve figyeltem fel, és azonnal kapott tőlem a neve mellé egy kedvenc strigulát. Sajátos stílusát bármikor, bárhol felismerem, és nincs az a rajza, ami ne lopta volna magát a szívembe. Nevéhez fűződik többek között Fésűs Éva Mesebeszédének, valamint Sopotnik Zoltán A Fahéjas kert című mesekönyvének illusztrálása is. Remélem, egyre több mesekönyvben láthatjuk majd a rajzait. Örülök, hogy sikerül őt is bemutatnom.

Hogyan kezdtél el gyerekkönyveket illusztrálni?
A rajzolás mindig is jelen volt az életemben. Igaz, minden kisgyerek szeret firkálgatni, de én úgy látszik, kóros eset voltam, rengeteget rajzoltam, aztán meg így maradtam, ceruzával, ecsettel a kezemben, festékmaszatos szívvel.
Szerettem volna rajztanár lenni, de az egyetemre nem vettek fel, több helyen is azt a visszajelzést kaptam, hogy nem érdemes rajzolással foglalkoznom. Való igaz, nem volt semmilyen előképzettségem, csupán a rajz szeretete. Elvégeztem egy animációs film rajzolói tanfolyamot, és ez meg is határozta a további sorsomat. Hosszú évekig dolgoztam jó néhány stúdióban, de amikor a kézi rajzolást felváltotta a számítógépes animáció, munka nélkül maradtam. Egy véletlen folytán találtam rá egy egyszerű hirdetésre, ahol illusztrátort kerestek egy kis könyvsorozat elkészítéséhez.
Az esélytelenek nyugalmával beküldtem a próbarajzomat, és nagy-nagy örömömre én kaptam meg a munkát. A Sors egy suhintással átterelt az illusztrációs vágányra, és ki vagyok én, hogy vitatkozni merészeljek a Sorssal?:)
Hát így valahogy.

Mennyire fontos a humor jelenléte a rajzaidban?

Azt hiszem, valamennyire mindenki saját magát rajzolja bele a képeibe. Nem is lehet ez másként. Szokták mondani, hogy vicces vagyok, de ugye önmagáról senki ne állítsa, hogy jaj de humoros vagyok! Örülök, ha másokat olykor megnevettetek, de azért azt is köztudott, hogy a bohócok belül a legszomorúbbak. Talán az egyensúly miatt, ki tudja?:)
Nem mondanám, hogy tudatosan akarok humoros képeket készíteni. Ezek jönnek. Van, hogy csak egy figura masírozik be a szürkeállományba, és követeli az azonnali manifesztálódást, és van, hogy egy egész történet bontakozik ki a végén. A legtöbbször, ha csak úgy rajzolok, azt sem tudom, ki születik meg a kezem nyomán. Persze aztán ezek a legsikeresebb rajzok. Hiába, az ihletett pillanatokért élünk, akár rajzolt, akár valóságos figurák vagyunk a Nagy Asztalon.:)

Mi a kedvenc általad rajzolt figurád és miért pont az?

Kétféle érzelmi világot szoktam ábrázolni. Az életvidám, boldogságos, „élj a pillanatnak”-szerű rajzokban pl. a figurák többnyire repkednek. Még azok is, akiknek alapból nincs se szárnyuk, se magángépük. Ez az igazi álomvilág, a harsogó, lüktető, friss és tiszta állapot. Ezek azok a percek, amelyekre a legtöbb felnőttnek már nincs ideje emlékezni.vili Amikor még a hintán ülve énekelünk, és elképzeljük, hogy a távoli jövőben majd micsoda nagyszerű életet fogunk élni. Mert a felnőtteknek jó, mert sosem fogy ki a pénztárcájuk, nem kell másnapra leckét írniuk, és különben is, azt csinálnak, amit akarnak.
A mai felnőttek pici szabadidejükben beszorulnak a számítógép mögé, és közösségi oldalakon kommunikálnak, holott csak ki kellene lépniük az ajtón. Ez nem bírálat, most ilyen világot élünk. De ha már ott vannak az oldalon, akkor én szeretnék aprócska örömet szerezni nekik. Szeretném mélyíteni a nevetőráncaikat, vagy csupán annyit elérni, hogy kicsit jobb érzéssel menjenek tovább.
A másik világot a drámaibb, komolyabb rajzok alkotják. be kell valljam, ebből van a kevesebb.
És hogy kik a kedvenceim? Azokat a figuráimat szeretem, akik kicsit esendőek, (nyilván itt is fellelhető a párhuzam saját magammal). Szeretem, ha érzések vannak a papíron, nem számít, hogy egy paca vagy egy pacák, de tudjon közölni valamit nekem, nekünk.

Mesélj kicsit a Kolibri Kiadóval, a Sopotnik Zoltánnal való együttműködésről. Milyen volt számodra A Fahéjas kert képi világának a megszületése? Milyen technikával készültek a rajzok?

Egy ideje már azon dolgozom, hogy kicsit elmozduljak a cukimuki figuráktól a komolyabb, karakteresebb rajzok felé. A Kolibri Kiadó felkérése éppen ezt tette lehetővé számomra. Megkerestek egy visszautasíthatatlan ajánlattal, egy csodálatosan újszerű, igazi irodalmi csemegével. Sopotnik Zoltán neve nem cseng ismeretlenül a kortárs irodalomkedvelők körében.
A Fahéjas kert a legelső mesekönyve, és büszke vagyok rá, hogy én illusztrálhattam hozzá. Nem volt könnyű, bevallom, mert a szöveg nagyon erős és elvont, de a figurák hamarosan beültek a bőröm alá, és engem is beszippantott a varázsos kert.(ami amúgy nem is kert, de el kell olvasni a könyvet)
A kiadó teljes szabadságot adott a technikát illetően is, így egy rövidebb kísérletezés után ennél a papírkivágásos módszernél maradtunk. A szereplők külön papírra készültek, majd, a háttérre ragasztottam őket. Fekete tussal és angol vörös akvarellel dolgoztam .Így egy egészen izgalmas, 3 dimenziós hatást értünk el kézi technikával.

A Fahéjas kert, írta Sopotnik Zoltán, illusztrálta Egri Mónika,  Kolibri Kiadó, 2013.

A Fahéjas kert, írta Sopotnik Zoltán, illusztrálta Egri Mónika, Kolibri Kiadó, 2013.

Hogyan ülsz neki egy munkának? Hogyan tervezed meg a munkafolyamatod? Milyen technikákkal dolgozol?

Legelőször alaposan átolvasom a szöveget, aztán hagyom kicsit ülepedni. Van, hogy két hétig pánikolok, hogy nem tudom megcsinálni a munkát, de aztán jön egy hullám, ami elkap magával, és onnantól már gyorsabban haladok. Először fekete-fehér vázlatokat készítek ceruzával, azt átküldöm a kiadónak, és ha elégedettek, akkor mehet a színes kidolgozás. Ha csak magamnak rajzolok, az teljesen kiszámíthatatlan.:)
Ott a figurák diktálnak nekem, én pedig teljesítem az óhajukat.
Leginkább akvarellel dolgozom, bár a Fahéjas kertben beleszerettem a tusba is. Számítógépes munkát egyelőre technikai hiányosságok miatt nem vállalok.

Kik a kedvenc külföldi illusztrátoraid és miért pont ők?

Ó, hát rengeteg van! Nagy kedvencem Marco Somá, Marie Desbons, Daniela Volpari, Elodie Coudray, Clément Lefevre, Sonja Wimmer, Rebecca Dautraimer, húú tényleg estig sorolhatnám.
Mindegyiküket azért szeretem, mert olyat tudnak, amit én soha. Ők az igazi, megközelíthetetlen, csodálatraméltó illusztrátorok a szememben.

Mesebeszéd, írta Fésűs Éva, illusztrálta Egri Mónika, Arcus Kiadó, 2012.

Mesebeszéd, írta Fésűs Éva, illusztrálta Egri Mónika, Arcus Kiadó, 2012.

A kortárs gyerekkönyvek közül, milyen könyveket lapozgatsz a legszívesebben?

Gyakorlatilag mindet szívesen lapozom, mert mindből tanulhatok valamit. Szakmai ártalom, de én mindig a technikát nézem, sokszor próbálom kitalálni, vajon hogyan készült? És persze van az a mesekönyv, ami olyan kísértés nekem, mint kisgyereknek a fagyis autó.

A rajzaidnak egyre nagyobb sikerük van. Hogyan éled meg, hogy sokan szeretik a munkáid, egrye több a pozitív visszajelzés arról, amit csinálsz?

Természetesen ez nagy-nagy öröm nekem, és a legfurcsább, hogy sokszor olyan emberek biztatnak, akik személyesen nem is ismernek. Néha a legjobb pillanatokban jön egy mondat, ami vissza tudja adni az ember hitét. Örülök, hogy kétirányú a folyamat, és már nem csak magamnak rajzolok.

Mennyire nehéz ma illusztrátorként Magyarországon megbízásokat kapni?

Én még nem vagyok annyira ismert, de így is sokan megtalálnak a közösségi oldalak révén.Sajnos csak egy bizonyos hányadából lesz tényleges munka, sokszor van szünet két megbízás között, így egyelőre csak „hobby szinten” foglalkozhatok az illusztrálással.

Min dolgozol éppen?
Ez még titokos, ahogy szoktam mondani.:)


Milyen álmaid vannak illusztrátorként? Mire vágysz, mit szeretnél?
196033_316265518458282_756761326_n
Jelenleg az is boldoggá tenne, ha biztonságosan meg tudnék élni belőle. A hírnév nem vonz, csak az álmaim.
Ja, igen, szeretnék egy csodaceruzát, ami életre kelti, amit rajzolok. Azzal talán sikerülne megrajzolni az álmokat is.

Leave a Reply

